• Nagłówek

        • Horror, kryminał czy dramat psychologiczny?

           

          W cyklu projektów humanistycznych Na życzenie klasa IIc zaproponowała przedsięwzięcie
          W świecie gatunków filmowych.
          Uczniowie realizowali pod kierunkiem polonistki Izabeli Stasiak  zadania od końca kwietnia do początku czerwca 2017r. Przyglądali się uważnie: dramatowi, kryminałowi, thrillerowi, horrorowi, komedii, westernowi, melodramatowi  oraz filmom fantasy i science fiction. Wzięli na warsztat dzieła dobrze znane, takie jak: Zielona mila, Dziewczyna z tatuażem, Psychoza, Naznaczony, Dzień świra, Bez przebaczenia, Opowieści z Narnii: Lew, czarownica i stara szafa, The Avengers, Ciekawy przypadek Benjamina Buttona. Interesujące prezentacje w finale przedsięwzięcia świadczyły o przemyślanym doborze filmów i umiejętności wykorzystania wiedzy zdobytej w ubiegłym roku w projekcie Język filmu.


          „Szósty zmysł” M. Nighta Shymalana wciąż ekscytuje odbiorców

          Uczniowie klasy Ic, realizując wiosną 2017 r. pod kierunkiem polonistki Izabeli Stasiak
          kolejną edycję cyklicznego projektu humanistów Język filmu,
          wzięli na warsztat  amerykański film z 1999 r.
          To dramat psychologiczny z elementami horroru do dziś chętnie oglądany ze względu
          na intrygującą fabułę i skłaniające do refleksji przesłanie. 
          Prezentacje poświęcone analizie środków wyrazu wykorzystanych w tym dziele potwierdziły tezę,
          że również pod względem formy zasługuje ono na najwyższe uznanie. 
          Humaniści z Ic oswoili się także z terminologią z zakresu teorii filmu i nie wpadają już w panikę,
          gdy słyszą lub czytają o montażu skojarzeniowym, głębi ostrości, ramach przestrzennych obrazu filmowego,
          ruchu przedłużonym, panoramach dramatyzujących czy skojarzeniach dźwiękowych.


          Przykładowe tematy projektów o tematyce związanej ze sztuką filmową
           realizowane przez humanistów w VIII LO

          • Język filmu (projekt cykliczny)
             
          • Mistrzowie polskiego kina. Prezentacje sylwetek twórczych wybitnych / popularnych / kontrowersyjnych reżyserów
             
          • Kontrowersyjne ekranizacje bestsellerów literatury światowej
             
          • Leksykon reżyserów filmowych wszech czasów
             
          • Kultowe filmy polskie

           


          „Piosenki w filmach”, czyli projekt na życzenie!

          Humaniści realizują od drugiej klasy projekty polonistyczne, których tematy proponują sami.
          Może dlatego pracują w nich z pasją, przygotowując wyjątkowo ciekawe prezentacje
          i dobierając, oczywiście samodzielnie, intrygujący materiał.
          Do kategorii „projektów na życzenie” należało przedsięwzięcie klasy IIc poświęcone analizie funkcji piosenek w filmach. Na przełomie listopada i grudnia 2016 r. na ekranie w sali 12 pojawiły się fragmenty dzieł klasycznych i najnowszych, reprezentatywnych dla wielu gatunków, a z głośników popłynęły dźwięki piosenek zadziwiających różnorodnością stylistyczną. Humaniści  z IIc skutecznie dążą do perfekcji nie tylko w sztuce zespołowej prezentacji, ale także w znacznie trudniejszej sztuce prowadzenia rozmów inspirowanych obejrzanym materiałem.
          Repetitio est mater studiorum. (Ćwiczenie czyni mistrza.)

          ZDJĘCIA


          Kultowe filmy polskie pod lupą humanistów z IIc

          Film kultowy… Kultowy, czyli jaki? Bijący rekordy popularności? Kontrowersyjny?
           Szczególnie ważny ze względu na przesłanie? Powszechnie doceniany?
          Uczniowie z IIc zastanawiali się nad zjawiskiem otaczania swego rodzaju kultem niektórych
          dzieł filmowych. Z obszernej listy tytułów przez nich przygotowanych wybraliśmy osiem
          reprezentujących różne nurty, tendencje, gatunki i konwencje: „Dzień świra” M. Koterskiego,
           „Rejs” M. Piwowskiego, „Seksmisję” J. Machulskiego, „Misia” S. Barei,
           „Człowieka z marmuru” A. Wajdy, „Przypadek” K. Kieślowskiego,
          „Zezowate szczęście” A. Munka, „Barwy ochronne” K. Zanussiego.
          Realizowany od początku lutego do końca marca 2016 r., pod opieką polonistki
           Izabeli Stasiak, projekt wymagał od uczniów dużego zaangażowania i odwołania się
           do umiejętności nabytych w ubiegłorocznym przedsięwzięciu „Język filmu”.
           Efekt? Znakomite pokazy multimedialne i interesujące rozmowy uczniów zainspirowane
           obejrzanymi filmami oraz prezentacjami przygotowanymi przez zespoły.
          Satysfakcjonująca przygoda edukacyjna.

           

          Zdjęcia L. Zajączkowskiej i J. Leszczyńskiej

           


          25 kwietnia 2013 r. Na ekranie w pracowni polonistycznej niezapomniany balet helikopterów, jedna z najsłynniejszych sekwencji filmowych wszech czasów.
          Z głośników dobiegają przejmujące odgłosy wojny i klimatyczna muzyka. Przenosimy się do południowego Wietnamu przełomu lat 60. i 70. Kapitan Willard wyrusza z Sajgonu do Kambodży, by ukarać zbuntowanego pułkownika armii amerykańskiej - demonicznego Kurtza ( w tej roli fenomenalny M. Brando).



          Zobacz zdjęcia

           

          Humaniści z II c, realizując pod kierunkiem swojej polonistki Izabeli Stasiak cykliczny projekt Język filmu, wzięli na warsztat nową (z 2000 r.) wersję owianego legendą „Czasu Apokalipsy” Francisa Forda Coppoli, nagrodzonego Złotą Palmą w Cannes (1979 r.) i ośmioma nominacjami do Oscara.
          Tajniki planów, montażu, ruchów i ustawień kamery, efektów specjalnych, scenografii, muzyki, dźwięku zgłębiali ze świadomością, że obcują z najoryginalniejszą chyba filmową adaptacją prozy J. Conrada
          (dzieło wykorzystuje wątki i motywy z „Jądra ciemności")